ROCA News

Supliment ROCA Ziarul Financiar - Interviu Florin Stoian, CEO Yellow.Menu

„Antreprenoriatul este o provocare pe care o înveți pe parcurs, făcând. Altfel, nu înveți nicăieri să faci asta”

Florin Stoian a fondat platforma de catering Yellow Menu în 2015, la trei ani după ce vânduse businessul Star Taxi, celebra aplicație care îți comandă o mașină în câteva secunde.

La bază este economist și om de vânzări. Primul lui job a fost la HBO, apoi a urmat unul în cadrul filialei Nokia din Romånia. A învățat din fiecare experiență câte ceva și a valorificat tot bagajul de cunoștințe odată cu prima lui funcție de CEO, dar și de fondator. Se întâmpla în 2010, când a pornit un startup de la zero, Star Taxi, celebra aplicație care îți comandă o mașină în câteva secunde. A construit nu doar un business, ci chiar o piață. Când a decis să plece, în 2012, erau 20 de oameni în echipă. Acela a fost momentul în care a vândut Star Taxi către World Com Trading. Trei ani mai târziu punea bazele Yellow Menu, o platformă de catering care a ajuns în cinci ani la o rețea de 12.000 de utilizatori. Ce a învățat din toate astea.
„Antreprenoriatul este un challenge (o provocare - trad.) pe care îl înveți pe parcurs, făcând. Altfel, nu înveți nicăieri să faci asta“, spune astăzi Florin Stoian.


Făcând, și nu doar văzând, a deprins aptitudinile unui bun organizator, dar și curajul de a-și asuma riscuri. E mai greu când vine vorba de startup-uri decât atunci când sunt implicate companii cu ani buni de existență în piață, însă nu e imposibil. Startup-urile sunt un lung șir de riscuri în toate privințele, de la business la echipă.
„Mă caracterizează dorința de a aduce ceva nou, de a face ceva nou, inedit, ieșit din tipare. De a ajunge acolo unde alții nu au fost. Când încerci mereu lucruri noi, este clar că unele ies, altele nu ies. Este și acolo vorba despre risc.“ Dar riscul se completează constant cu responsabilitatea, iar una dintre ele, poate cea mai grea, este cea care implică echipa. Florin Stoian spune că a deprins, în timp, puterea de a renunța la lucruri și, când situația o impune, chiar și la angajați, chiar dacă nu e o plăcere pentru nimeni. Renunțarea la Star Taxi și începerea unui alt startup au fost unele dintre momentele-cheie din viața lui Florin Stoian, crede el, privind acum retrospectiv. S-a dovedit a fi o decizie bună, pentru că a plecat în Arabia Saudită, unde a creat un produs similar, pe care de asemenea l-a vândut.
„Făcând, și nu doar văzând“ este principiul care l-a ghidat pe fondatorul Yellow Menu și în viață, nu doar în business. Este tatăl a doi copii de cinci și doi ani, iar „meseria“ aceasta nu ar fi putut s-o săpånească altfel decât practicând-o. „Sunt un familist convins, dar și un tip religios. Trăiesc cu convingerea că tot ce se întâmplă, se întâmplă cu ajutorul cuiva de sus care ne pune pe drumul cel bun.“
Ajutor a fost și ceea ce a primit atunci când a început colaborarea cu ROCA, soluție de private equity parte a Impetum Group. A intrat
pentru prima dată în contact cu echipa ROCA la un tech accelerator care tocmai se lansa. A fost încă un moment-cheie din viața lui Florin Stoian, care spune că momentul în care îți alegi partenerii este unul definitoriu pentru viața unui business, indiferent de tipul de activitate.


„Alexandru Savin, investment managerul în cadrul ROCA, a înțeles exact ce construiam, a văzut oportunitatea și parteneriatul a venit în mod natural. A fost o sinergie foarte bună de ambele părți“, își amintește Florin Stoian. Au construit repede un plan, iar lucrurile s-au pus în mișcare aproape imediat. Finanțarea primită de la ROCA i-a permis businessului Yellow Menu să se gândească la expansiune și să crească. Mai mult, pe lângă componenta financiară, ROCA a venit și cu o resursă foarte importantă de know-how de business, cu idei și cu o nouă viziune. „Per total lucrurile încep să se vadă.

Yellow a tot crescut destul de bine chiar și în condițiile actuale ale pieței, având în vedere că 80% din comenzi veneau de la birouri. Deși a fost un an dificil, suntem bine pe cifre. Ne-am lansat la Cluj în an de pandemie și Yellow crește destul de bine și acolo. Cu siguranță va fi și mai bine după ce se dezmorțesc lucrurile în piață.“ Pandemia a ajutat la o reevaluare, dar și la o educare a pieței, iar Yellow Menu a încercat să se muleze pe situație. Echipa din spatele companiei de catering a învățat că nu trebuie să se focalizeze doar pe segmentul de office, ci și pe cel de family, pentru oamenii care lucrează de acasă.


Lecția de business a anului 2020?


„Întotdeauna se poate mai rău. Atunci când crezi că nu se poate întâmpla nimic care să te aducă la un pas de dispariție, chiar se poate întâmpla. Dacă avem impresia că am previzionat totul în business, anul ăsta ne-a dovedit că nu e așa. Nu credea nimeni că ni se poate întâmpla nouă asta.“
Acum, Florin Stoian se pregătește pentru un 2021 care să aducă cel mult o stabilizare, dar nu o creștere. Așteptările sunt pentru o atitudine mai ponderată a oamenilor în privința cheltuielilor, iar pe plan economic, crede antreprenorul, „probabil că nu va fi grozav dacă nu vom reuși să luăm banii din granturi și să îi trimitem în piață. Fără sprijin de la stat, există riscul unei recesiuni dure“.
Speranța este că România va învăța din exemplele altor țări care sprijină antreprenorii, cum ar fi Polonia, care vine cu jumătate de miliard de euro pentru startup-uri. În definitiv, revenirea nu se poate produce aproape niciodată pe cont propriu.

Supliment ROCA Florin Stoian Yellow.Menu